منظور از استارتاپ استودیو چیست؟

از استارتاپ استودیو یا به نوعی استارتاپ فکتوری بعنوان یک زیرساخت  اساسی و درست جهت شکل گیری و رشد استارتاپ ها میتوان یاد کرد. با توجه به نو بودن ایده های ارائه شده برای راه اندازی یک کسب وکار جدید همه ی شرکت های نوپا به یک نقشه و منابعی قابل اطمینان جهت موفقیت و اجرایی کردن ایده های خود نیاز دارند .

استارت آپ فکتوری این امکان را میدهد تا ایده های خوب با خدمات موثر، نیروهای متخصص و با تجربه خود به یک کسب و کار تبدیل شوند.

تاریخچه پیدایش استارتاپ استودیو

استارتاپ استودیوها مراکز جدیدتری در مقایسه با سایر مراکز حمایتی مانند شتاب‌دهنده‌ها هستند که اولین بار در سال ۱۹۹۶ توسط آیدیالَب به عنوان یک مرکز رشد شناخته شد. برای آزمایش ایده های بسیاری در یک بار و تبدیل بهترین آن ها به شرکت ها و در عین حال جذب سرمایه انسانی و مالی لازم برای ورود آنها به بازار تاسیس شد سپس در سال ۲۰۰7، اولین استارتاپ استودیو، بتاوُرک، به معنای واقعی شکل گرفت که همزمان با عصر دیجیتال بود

در ادامه‌ این روند، تعداد استارتاپ استودیوها از سال ۲۰۱۳ به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش داشته است.روند استودیوی استارتاپ ها واقعاً در حدود 2008 شروع به جلب توجه کرده است. امروز بیش از 65 استودیوی استارتاپ در سراسر جهان وجود دارد که 17 مورد از سال 2013 ساخته شده اند.

استارتاپ استودیو چطور به استارتاپ ها کمک می کند؟

استارت آپ استودیوها در تحقق کسب و کارها نقش به سزایی را ایفا میکنند آنها  با ارائه امکاناتی حیاتی  اعم از فضای کاری،تجهیزات اداری،مشاوران کسب و کار وسرمایه اولیه می توانند به استارتاپ ها کمک کنند تا به پیشرفت قابل قبولی برسند و این مهم با زیرساخت های تخصصی در تولید کسب و کارهای بسیار و گوناگون مهیا خواهد شد.

از دیگر ویژگی های استارتاپ فکتوری این می باشد که نگرانی برای تولید وجود نخواهد داشت زیرا ایده های بسیاری ازاین کارخانه ایده تولید میشود که شما با انتخاب آن ایده قادر به شراکت با آن برای کسب و کار نوپا را خواهید داشت.

تفاوت استارتاپ استودیو و شتابدهنده چیست؟

اساس کار در استارتاپ استودیو با ایده  می باشد  به این صورت که  ابتدا مجموعه ی ایده هایی را خلق می کند سپس با توجه به آن ایده ها و با درنظر گرفتن پتانسیل افراد تیم سازی را انجام می دهد.

درواقع در استارتاپ استودیو  تیمی وجود ندارد  شما ایده خود را به آنها ارائه می دهید و آنها پس از تحلیل  و در صورت صلاحدید متناسب با نیاز بازار آن را تایید یا رد می کنند.

شایان ذکر است که  ایده ها با توجه به شناخت تیم های مختلف کاری به آنها واگذار می شود درحالیکه شتاب دهنده ها به عنوان یک ناظر و با حداقل دخالت در حمایت از ایده کلی شما گام برمی دارد همچنین مشاوره های راهبردی برای تبدیل به یک کسب وکار وارد عمل می شود.

شتابدهنده ها در فرآیندهایی مثل فراهم کردن ایده، اعتبارسنجی راهکار، تهیه یک محصول اولیه قابل ارایه (MVP) در کنار پشتیبانی و سرمایه گذاری اولیه وارد می شوند و بسیاری از ریسک های راه اندازی استارتاپ از جمله ریسک های فنی و تولید محصول، ریسک های شناخت بازار و همچنین الگوی کسب و کار را تا حد زیادی کاهش می دهند.

اما از طرفی ، استارتاپ استودیو ها دقیقا از همان مراحل اولیه در پر ریسک ترین حالت ممکن وارد می شوند و با فرد دارنده ایده پیش می رود.

 

بیشتر بخوانید :‌ استارتاپ فکتوری آراتل

 

شتابدهنده چیست؟

شتاب دهنده آن طرفی خوانده میشود که قرار است استراتژی،دانش وسرمایه مورد نیاز  استارتاپ را درجهت موفقیتش تامین کند تا سهمی از مالکیت ایده را در دست خود بگیرد. لازم به دکر است که شتاب دهنده پس از تحقیق در مورد استارتاپ های شرکت کننده  ایده ای را پسندیده و سپس همکاری با آن را آغاز می کند.

نحوه سنجش استارتاپ فکتوری

استارتاپ استودیو یک پروژه‌ کارآفرینی با چشم‌انداز، هم‌بنیان گذاران، تیم، استراتژی و سرمایه است که هدف آن توسعه‌ این دارایی‌ها می‌باشد.

این به معنای مستقل بودن استارتاپ استودیوهاست؛ بنابراین نباید با سایر مراکز نوآوری که توسط شرکت‌های بزرگ یا دولت شکل می‌گیرند، اشتباه گرفته شوند.

تفاوت استارتاپ استودیو و استارتاپ فکتوری

استارتاپ استودیو همان استارتاپ فکتوری می باشد که مانند شرکتی عمل میکند  که هدفش  ایجاد مجموعه  کمپانی هایی است که قرار است ایده های مختلفی را جهت برون سپاری به تیم های متناسب آن ایده ارائه دهد تا در نهایت آن ایده به کسب و کار موفق تبدیل شود.

 

خدمات سرمایه گذاری و جذب سرمایه

چطور می توان استارتاپ استودیو موفق را تشخیص داد؟

 

نسبت ارزش کل پرداخت شده (Total Value Paid In) به ارزش خلق شده کل احتمال موفقیت یک استارتاپ استودیو را مشخص می کند. یکی از مدل های برجسته در حوزه مالی مدل کسب و کار استارتاپ فکتوری است. البته به دست اوردن اطلاعادت در مورد استارتاپ استودیوها کار سختی است زیرا تعدادشان محدود است. تا به امروز دو فاکتور مهم وجود دارند که اطلاعات موجود از آنها به دست آمده است.

  •   نرخ خروج (Exit Rate) استارتاپ‌ها

نرخ خروج در شتاب‌دهنده‌ها ۲۰٪  و در استارتاپ استودیو‌ها حدود ۳۵٪ است که نشان‌ میدهد ‌ نرخ موفقیت استارتاپ‌های تحت حمایت استارتاپ استودیو‌ها نسبت به سایر استارتاپ‌ها بیشتر است.

البته با توجه به اینکه استارتاپ استودیو ها نسبت به شتاب‌دهنده ها به تازگی ظهور پیدا کره اند، و این امر که تعداد آنها کمتر است و تعداد کمتری استارتاپ را حمایت می کند، نمی توان گفت که این داده ها قطعا موفقیت استارتاپ استودیوها را نسبت به شتاب‌دهنده‌ها نشان می دهند.

  •   ایجاد ارزش (Creation of Value)

در هر استارتاپی باید ارزش افزوده به ازای سرمایه‌گذاری ایجاد شود. به این ارزش افزوده شاخص TVPI می گویند. به عنوان مثال:

  1.     نمره شاخص TVPI استارتاپ استودیو بتاورک ۵ از 10 است. در حالی که این شاخص برای سایر سرمایه‌گذاران عدد حدود ۲ است.
  2.     در سال ۲۰۱۸ استارتاپ استودیو ای‌فاندرز سرمایه زیادی جذب کرد.
  3.     استارتاپ استودیو اتمیک با 20 میلیون دلار بر روی بیشتر از ۱۰ استارتاپ سرمایه‌گذاری کرده است.

به طور کلی طراحی اصولی نقشه راه تضمین کننده موفقیت در استارتاپ استودیو است و تدوین مناسب یک Business Plan، به رونق کسب وکار کمک می کند. قبل از شروع به طراحی و اجرا، گرفتن مشاوره در راه اندازی کسب و کار آنلاین  به یک استاراتاپ استودیو کمک می کند نیاز بازار و مردم را بشناسد.

موفقیت تجارت و کسب و کارهای نوپا در گروی تعیین هدف، شناخت درست راه و عمل بر اساس این نقشه است. همه این کارها با تحلیل رقبا و فعالیت های آنها انجام می شود تا شکاف هایی که در برآورده کردن نیازهای مردم وجود دارد با ارایه راه حل های خلاقانه مرتفع شود. انتخاب یک تیم مناسب برای اجرای ایده ها ،تجربه ها ودانش استارتاپ فکتوری در این گام ضروری است و این هدف تنها با به دست آوردن علم روز و زیرساخت درست به دست خواهد آمد.

 

مدل کسب و کار

همانطور هم که قبلا اشاره شد استارتاپ استودیوها مراکزحمایتی از استارتاپ ها تلقی میشوند که هر کدام به نوعی شیوه ی منحصربفرد خود را در حمایت از استاتاپ ها دارند بطوری که  با یک چشم انداز و استراتژی  و سرمایه مشخص وارد میشود تا به یک رشد انبوهی برسد که خود مسئول این رشد می باشد.

همچنین ماموریت بی چون و چرای  استارتاپ فکتوری به تحقق پیوستن ایده های خلق شده اش می باشد که برای تحقق ایده ها و اهدافش به تامین موثر نیروی انسانی و مالی می پردازد. حال شاید این سوال توجه شما را به این جلب کند که استراتاپ فکتوری ها از کجا کسب درآمد می کنند که در ادامه به توضیح آن خواهیم پرداخت

  • تولید و پرورش ایده
  • انتخاب تیم اجرایی متناسب با ایده
  • طراحی وب سایت
  • طراحی گرافیک
  • بازاریابی دییجتال
  • طراحی اپلیکیشن

استارتاپ استودیو چطور کسب درآمد می کند؟

با مطالعه پیشینه عملکرد و علل شکست مراکز حمایت از استارتاپ‌ها مثل شتاب دهنده ها، مراکز رشد و گروه های سرمایه گذاری، می توان به مدل مناسبی برای توسعه استارتاپ استودیوها رسید.

با توجه به مطالعات انجام شده،  مدل استارتاپ استودیو سه محدودیت کلیدی را که مراکز حمایت از استارتاپ‌ها دارند، برطرف می کند.

  1.     هم‌ترازی با بنیانگذاران استارتاپ:

در کنار دیگر بنیانگذاران استارتاپ، یک استارتاپ استودیو بر روی استارتاپ های خود سرمایه گذاری کرده و مانند یک هم‌بنیانگذار سوم عمل می کند.

  1.     منابع محدود و اختصاصی:

به دلیل تعداد محدود استارتاپ هایی که توسط استارتاپ استودیو حمایت می شود (در مقایسه با  شتاب‌دهنده‌ و سایر مراکز حمایتی)، استارتاپ استودیو در تامین منابع مورد نیاز استارتاپ ها محدودیت کمتری دارد. یعنی فقط منابعی را تامین می کند که استارتاپ های تحت حمایتش نیاز داشته باشند.

  1.     به اشتراک‌گذاری دانش و تخصص میان استارتاپ‌ها:

با وجود استقبال شتاب‌دهنده‌های مطرح جهان از به اشتراک‌گذاری دانش و تخصص با یکدیگر، استارتاپ‌ها از این امر استقبال نمی کنند. دلیل عدم استقبال آنها از این امر، تلاش آن‌ها در جلب توجه سرمایه‌گذاران است. ولی در استارتاپ استودیو این امر کمتر دیده می شود.

استارتاپ استودیو که به عنوان یک هم‌بنیانگذار در استارتاپ‌ها عمل می کند و اطلاعات و تخصص را در میان آنها به اشتراک می گذارد. همین امر به بهینه‌سازی زمان و منابع و بالا بردن شانس موفقیت استارتاپ‌ها کمک می کند.

 

شبکه سازی در فضای کار اشتراکی

انواع مختلف استارتاپ استودیو

استارتاپ استودیو ها باتوجه به تخصص و منابع  متفاوتی که دارا می باشند به چند 4 دسته تقسیم میشوند

 

  • استارتاپ استودیو های راهنمایی شده: 

 

با همکاری اصناف گوناگون همانند شرکت ها،مراکز صنعتی کارخانه ها و آزمایشگاهها برای خلق ایده کمک می گیرند

 

  • استارتاپ استودیو های مالی:

 

از تعداد محدودی از سرمایه گذاران برای تامین مالی ایده ها تشکیل می گردد

 

  • استارتاپ استودیو های آژانس:

 

از تعدادی متخصص برای تشکیل منابع انسانی کارآمد شکل میگیرد.

 

  • استارتاپ استودیو های بدون ساختار مشخص:

 

از تعدادی شرکا و منابع خارجی غیر تخصصی برای خلق ایده ها در حوزه های مختلف کاری گفته تشکیل می گردد

 

بیشتر بخوانید : رشد روز افزون با استارتاپ استودیو آراتل

 

استارتاپ فکتوری ها چطور توسعه می یابند؟

توسعه‌ اخیر استارتاپ استودیوها با توجه به مطالعه‌ سایر مراکز حمایت از استارتاپ‌ها مانند شتاب‌دهنده، مرکز رشد و سرمایه‌گذاران صورت گرفته است. پیشینه عملکرد کوتاه این مراکز و علل شکست آن‌ها منبعی مناسب برای توسعه‌ مدل استارتاپ استودیوهاست.

طبق مطالعات انجام گرفته، سایر مراکز حمایت از استارتاپ‌ها سه محدودیت مهم دارند که مدل استارتاپ استودیو مانع از بروز آن‌ها می‌شود.

 

۱. هم‌ترازی با بنیانگذاران استارتاپ: استارتاپ استودیو برای استارتاپ‌های خود مانند هم‌بنیانگذار سوم است. بنابراین در کنار سایر بنیانگذاران استارتاپ، به طور کامل در استارتاپ خود سرمایه‌گذاری می‌کند.

 

۲. منابع محدود و اختصاصی: استارتاپ استودیو بر خلاف شتاب‌دهنده‌ و سایر مراکز حمایتی، سالانه تعداد بسیار کمتری استارتاپ را حمایت می‌کند؛ بنابراین در تأمین منابع مورد نیاز آن‌ها محدودیت کمتری دارد. بیشتر استارتاپ استودیوها هر آنچه استارتاپ‌ها نیاز داشته باشند را فراهم می‌کنند.

 

۳. به اشتراک‌گذاری دانش و تخصص میان استارتاپ‌ها: گرچه این به اشتراک‌گذاری در بسیاری از شتاب‌دهنده‌های موفق دنیا صورت می‌گیرد؛ اما رقابت استارتاپ‌ها با یکدیگر و تلاش آن‌ها در جلب توجه سرمایه‌گذاران به سوی خود در برخی موارد مانع به ‌اشتراک‌گذاری دانش میان استارتاپ‌ها می‌شود. اما این مسئله در مورد استارتاپ استودیو کمتر رخ می‌دهد.

 

استارتاپ استودیو به عنوان هم‌بنیانگذار در کنار استارتاپ‌های مختلف، به اشتراک‌گذاری اطلاعات و تخصص در میان آن‌ها می‌پردازد که باعث بهینه‌سازی زمان و منابع می‌شود و شانس موفقیت استارتاپ‌ها را بالاتر می‌برد.