معرفی مفهوم استارتاپ منتورینگ

منتورینگ ریشه یونانی دارد و با عنوان منتور وارد زبان انگلیسی شده است .منتور به کسی اطلاق می شود که دانش و تجربه خود را در اختیار افراد کم تجربه می گذارد. منتور را می توان به مربی گری ترجمه کرد زیرا منتور میتواند صاحب کسب و کار یا یک فعال،یک کار افرین یا متخصص حوزه استارتاپی و هر کسی باشد که فکر می کند این توانایی را دارد که با در اختیار گذاشتن دانش و تجربه به دیگری کمک کند تا چیزی را یاد بگیرد

به طور خلاصه می توان گفت منتور کسی که تجربه و دانش بیشتری نسبت به بقیه در یک صنعت یا مهارتی که می خواهند به ان وارد شوند دارد و مانند مربی به افراد کم تجربه در مسیر بهتر شدن راهنمایی می کند.مربیگری فرصتی است برای کمک به رشد یک فرد یا تیم استارتاپی دیگر تا تعلیم گیرنده ( شاگرد )به هدف هایش برسد. این تعریف برای منتورهایی است که استارتاپ ها سریعتر به اهداف کسب و کارشان برسند.

 

چرا کسب و کار ما به منتور استارتاپ نیاز دارد

یک منتور سعی می کند با مجموعه ای از فعالیت ها که مشهور به منتورینگ است مشکلات پیش روی استارتاپ ها را حل کند.یک استارتاپ نیاز دارد تا اطلاعاتی درباره ی موضوعات مختلف داشته باشد تا احتمال شکستش کمتر شود. با توجه به مفهومی که از منتور گفته شد استارتاپ می تواند از تجربیات و خرد منتور کمک بگیرد تا در زمینه ها و حوزه های مختلف ان را به کار گیرد و موفق شود.زیرا منتور این مسیر را رفته است و تجاربی را کسب کرده است بنابراین دیگر نیازی نیست تا استارتاپ دوباره این مسیر را طی کند و از این طریق می تواند هم در زمان صرفه جویی کرده  و هم زود به اهداف خود برسد و هم درصد موفقیت خود را بالا ببرد.

در حقیقت می توان گفت منتور به استارتاپ وسعت دید می دهد و در واقع دانش استارتاپ با اموزش و هدایت منتور زیاد می شود

. منتور به واسطه ی تجربه و نوع نگاهش منابع ارزشمند و ابزارهای حیاتی را می تواند در اختیار استارتاپ قرار دهد که به سادگی در دسترس همگان نیست. منتور می تواند تصورات یک استارتاپ را در حوزه ی کاریش تغییر و بهبود دهد و باعث می شود در کارش پیشرفت کند و به جلو برود و تصمیمات اقتصادی درست در راه اندازی کسب و کار به استارتاپ  ارائه می دهد.

 

 

 

بیشتر بخوانید : خدمات مشاوره کسب و کار آراتل

 

تکنیک های طلایی منتورینگ استارتاپ کدامند؟

1-تجربه و دانش از مشتریان و بازار حوزه تخصص

2-داشتن ذهن خلاقانه فردی یا گروهی

3-توانمند بودن در زمینه تخصص خود

4- مهمتر از همه علاقمند بودن به حوزه تخصصی خود زیرا داشتن علاقه خود باعث انگیزه و خلاقیت بیشتر می شود که می تواند این انرژی را به خوبی به استارتاپ هم منتقل کند.

 

ویژگی یک منتور موفق

با تعریفی که از منتور به عنوان مربی گفته شد یک منتور موفق کسی است که تجربیات خود را خالصانه در اختیار دیگران  قرار دهد و مانند یک معلم دلسوز کمک می کند تا راه موفقیت را پیدا کند و برای رسیدن به ان تلاش کند.

منتوری موفق است که همیشه در حال مطالعه و یادگیری و به روز رسانی خود باشد تا بتواند به نحو احسن و به روز مطالب خود را در اختیار دیگران قرار دهد. منتور موفق همیشه برای کارهایش برنامه ریزی دارد و با برنامه و نیاز بازار به جلو حرکت می کند و با برنامه ریزی بودن او می تواند الگوی خوبی برای استارتاپ باشد.

یکی دیگر از ویژگی های یک منتور موفق داشتن صداقت  و خوش سابقه بودن است.یک منتور موفق همیشه یک نگرش مثبتی به وجود می اورد که برای رسیدن به موفقیت باید چه رفتارها و اقدامات خاصی را استارتاپ انجام دهد و شیوه ی درست رفتار را می اموزد .

برای ارائه ی اموخته های خود مشتاق است و همیشه در حال یادگیری در زمینه ی کاری خودشان هستند.

 

ویژگی های دانش کسب و کار منتور استارتاپ

  • در مورد یک موضوع خاص اموزش می دهد.
  • مهارت خاصی را پرورش می دهد.
  • باعث بالا رفتن استراتژی کسب و کار می شود.
  • هزینه ها را کاهش می دهد.
  • باعث بالا رفتن تجربه و اطلاعات می شود.

 

کوچینگ استارتاپ چیست

کوچینگ به منظور بالا بردن یک یا چند شایستگی فردی است.برخلاف منتورینگ تمرکز اصلی کوچینگ بر شایستگی فرد است نه انتقال تجربه بازار و هدف در ان با توجه به فردی بودن کاملا مشخص است. کوچینگ ایده ی ذهنی خود فرد را پرورش می دهد و توانایی درونی فرد را بالا می برد.

کوچینگ به فرد کمک می کند تا از چیزی که هست به چیزی که می خواهد بشود،برسد.

کوچینگ باعث بالاتر رفتن خلاقیت و حرفه ای شدن فرد می شود و نتیجه ی ان این است که توانمندی فرد رادر حیطه های مختلف به حداکثر می رساند.کوچینگ کمک می کند فرد توانمندی های درونی خود را عملی کند و علاقه ی  درونی خود را به اقدامات بیرونی وصل کند و در نهایت به سمت اهدافش حرکت کند.

 

بررسی تفاوت کوچینگ با منتورینگ

با توجه به تعریف منتورینگ، منتور نیاز به دانش و تجربه دارد اما کوچینگ توانایی و شایستگی خود فرد است و نیاز به دانش خاصی ندارد. در همین راستا منتورینگ یک رابطه ی بلند مدت است اما کوچینگ یک رابطه ی کوتاه مدت می باشد. منتورینگ باعث بالا رفتن و توسعه ی عملکرد می شود با توجه به تجاربی که از ان گفته شد. اما کوچینگ با توجه به این که فردی می باشد باعث بالا رفتن عملکرد اجرایی می شود.

در منتورینگ با توجه به توسعه و گروهی بودن ان نیاز به طراحی می باشد تا همه افراد گروه با توجه به ان طراحی و برنامه عمل کنند تا باعث توسعه ی زودتر کسب و کار خود شوند اما با توجه به فردی بودن کوچینگ نیاز به طراحی ندارد زیرا خود فرد باید به صورت انفرادی تلاش کند تا توانایی و ویژگی و شایستگی فردی خود را بالا ببرد.

در منتورینگ منتور ایده ی جدید می دهد اما در کوچینگ به جای معرفی ایده ی جدید ایده ی ذهنی فرد را پرورش می دهد و منتور راه و روش درست تجارت را اموزش می دهد و کاری به ایدهی درون ذهن فرد ندارد.

 

اگر می خواهید منتور استارتاپ جذب کنید به این نکات توجه کنید 

  • داشتن تجربه ی کافی نسبت به بازار

باید کسی را در زمینه ی منتوری انتخاب کنیم که چند سال تجربه داشته باشد تا بتواند به خوبی راهنمایی کند نه فردی که فقط در ان زمینه به مطالعه ی چند کتاب بسنده کرده باشد و اصلا تجربه ای در ان زمینه نداشته باشد زمانی مطالعه فایده دارد که تجربه هم به ان اضافه شود این دو در کنار هم می تواند مکمل خوبی باشد.

  • منتور نسبت به ان کاری که می خواهد انجام دهد دید عمیقی داشته باشد

یعنی طوری نباشد که بخواهد در ان لحظه به ان کاری که می خواهد انجام دهد فکر کند بلکه با زمینه ای از قبل طراحی شده و شناخت کافی ان کار را انجام دهد.

  • منتوری را انتخاب کنیم که مسئولیت پذیر باشد
  • یکی از خصوصیاتی که می توان به ان اشاره کرد خوش قول بودن منتور می باشد
  • منتور ارتباطات تجاری قوی با سایر فعالان ان صنعت یا تخصص داشته باشد تا در صورت نیاز بتواند از ان ها کمک بگیرد.
  • الگوی خوبی در زمینه ی کسب کاری و رفتاری باشد.

باید تعهد و انرژی خود را به منتور نشان دهید تا منتور فکر نکند که یک جانبه کار انجام می دهد زیرا در این صورت فایده ای برای استارتاپ ندارد چون رابطه ی منتورینگ مانند رابطه ی شاگرد و مربی می باشد واگر به دنبال منتور خوب هستید تا بهترین نتیجه را بگیرید این رابطه باید دو جانبه باشدو از خود باید چیزی به طرف مقابل خود که منتور می باشد نشان دهید تا منتور فکر نکند که تمام انرژی و تجارب خود را به هدر داده است.

چه زمانی باید منتور برای کسب و کار استخدام کنیم؟

زمانی که بخواهیم کسب و کارمان رونق بگیرد انتخاب منتور می تواند گزینه ی مناسبی باشد زیرا منتور با توجه به تجاربی که دارد می تواند مارا در زمینه های منابع مالی و انسانی و روابط بین فردی و سازمانی کمک کند.

به عبارتی زمانی که می خواهیم زودتر به هدف کاری خود برسیم منتور می تواند نقش شتاب دهنده داشته باشد و مانند سکوی پرتاب عمل کند تا نسبت به رقبای خود در حوزه ی کاری و بازار سریع به اهدافمان برسیم .

زمانی که بخواهیم دانش خود را در ان کسب و کا بالا ببریم و بخواهیم در رابطه با کسب وکار خود با کسی مشورت کنیم ، منتور با توجه به تجارب و دانش خود می تواند گزینه ی مناسبی باشد تا به خوبی ما را در کسب و کار خود راهنمایی کند تا دوباره مجبور نباشیم تما م راهی را که منتور گذارانده ما هم بگذرانیم .

 

یک منتور موفق چطور به کسب و کار من کمک می کند

یک منتور موفق با توجه به تجارب و اگاهی های خود می تواند باعث رونق کسب و کار شود.یک منتور موفق می تواند با کشف جزئیات و عملکرد ها و فعالیت های کسب و کار کمک کند که چه عملیاتی در جایگاه درست و مسیر صحیح خود قرار دارد و در رابطه با نحوه ی اجرایی کردن و پیاده کردن شیوه های مورد نظر کمک کند .

از آن جایی که منتور از تجربیات مختلفی بهره می برد و از بیرون به قضایا نگاه می کند و می تواند به دور از هر گونه هیجان و استرس و با نگاهی خردمندانه تمامی زوایا را در گیرد و کمکی به موقع و مناسب انجام دهد و با توجه به دانش و تجارب خود در حیطه ی کاری می تواند کمک کند تا چطور اعتبار کسب و کار خود را افزایش دهیم .

اعتبار داشتن در کسب و کار به  معنای این است که نصف راه را رفته ایم

تجربه ی منتور به ما کمک می کند تا مسیر درست را انتخاب کنیم و مسیری که در آن قدم برداشته ایم هموارتر شود و باعث بالا رفتن توانمندی در کسب و کار  شود

 

سخن پایانی

با توجه به موضوعاتی که مورد بحث قرار گرفت منتورینگ استارتاپ به دلیل اینکه موضوعی دو جانبه می باشد برای رسیدن به اهداف مورد نیاز در کسب وکار کمکی شایانی خواهد کرد تا آینده درخشانی برای کسب وکار خود متصور شویم. در ادامه چون رابطه ای  متشابه معلمی و شاگردی ا ایجاد می کند منتور میتواند باتوجه به تجارب و اطلاعات تخصصی که در اختیار استارتاپ قرار  میدهد نسبت به رقبای موجود در همان حوزه کسب و کار زودتر به موفقیت نایل شود.